Visie - Werkplekleren
Werkplekleren (WPL) is een vorm van leren
- waarbij een groep leerlingen zowel technische competenties (aanvulling of uitdieping het leerplan van de leerling), sociale vaardigheden als arbeidsattitudes aanleert
- aan de hand vaneen vooraf door leerkrachten en werknemer(s) van het bedrijf uitgestippeld en in het leerplan geïntegreerd traject
- op reële werkplekken in een productieproces in één bedrijf
- onder begeleiding van een werknemer (mentor), tewerkgesteld op die werkplek (one to one),
- en onder permanente begeleiding van hun leerkracht.
Werkplekleren moet een situatie creëren waarbij alle betrokkenen winnen.
De leerling
- kan de bedrijfscontext van wat hij leert op school ervaren,
- leert nieuwe, in de bedrijven toegepaste technieken en recente, moderne machines gebruiken,
- komt beter voorbereid op de arbeidsmarkt o.a. vanwege de aangeleerde sociale vaardigheden en arbeidsattitudes,
- is meer gemotiveerd om de opleiding tot een goed einde te brengen.
De school
- beschikt over nieuwe infrastructuur die in het bedrijf ter beschikking gesteld wordt,
- haalt nieuwe kennis over bedrijven in huis via de leerkrachten die deelnemen aan aangeboden opleidingen en lerarenstages en door hun permanente aanwezigheid op de werkplekken.
De leerkracht
- werkt met meer gemotiveerde leerlingen,
- kan de dagelijkse praktijk in de les brengen door de nieuwe ervaringen in het bedrijf en de aangeboden opleidingen,
- heeft een informatiebron om de lessen realistischer te maken,
- krijgt een beter inzicht in de materie die hij moet aanbrengen bij de leerlingen en de eisen die een bedrijf
- stelt aan (toekomstige) werknemers,
- blijft up-to-date.
Het bedrijf
- krijgt beter opgeleide kandidaat-werknemers,
- moet minder energie steken in de introductie van nieuwe werknemers,
- investeert minder tijd in de minder gestructureerde stages (o.a. door permanente aanwezigheid van de
- leerkracht),
- kan werkplekleren toepassen voor introductie van nieuwe medewerkers,
- wordt samen met de medewerkers vertrouwd met zelfevaluatie en –reflectie.