Visie - Werkplekleren

Werkplekleren (WPL) is een vorm van leren

  • waarbij een groep leerlingen zowel technische competenties (aanvulling of uitdieping het leerplan van de leerling), sociale vaardigheden als arbeidsattitudes aanleert
  • aan de hand vaneen vooraf door leerkrachten en werknemer(s) van het bedrijf uitgestippeld en in het leerplan geïntegreerd traject
  • op reële werkplekken in een productieproces in één bedrijf
  • onder begeleiding van een werknemer (mentor), tewerkgesteld op die werkplek (one to one),
  • en onder permanente begeleiding van hun leerkracht.

Werkplekleren moet een situatie creëren waarbij alle betrokkenen winnen.

De leerling         

  • kan de bedrijfscontext van wat hij leert op school ervaren,
  • leert nieuwe, in de bedrijven toegepaste technieken en recente, moderne machines gebruiken,
  • komt beter voorbereid op de arbeidsmarkt o.a. vanwege de aangeleerde sociale vaardigheden en arbeidsattitudes,
  • is meer gemotiveerd om de opleiding tot een goed einde te brengen.

De school          

  • beschikt over nieuwe infrastructuur die in het bedrijf ter beschikking gesteld wordt,
  • haalt nieuwe kennis over bedrijven in huis via de leerkrachten die deelnemen aan aangeboden opleidingen en lerarenstages en door hun permanente aanwezigheid op de werkplekken.

De leerkracht   

  • werkt met meer gemotiveerde leerlingen,
  • kan de dagelijkse praktijk in de les brengen door de nieuwe ervaringen in het bedrijf en de aangeboden opleidingen,
  • heeft een informatiebron om de lessen realistischer te maken,
  • krijgt een beter inzicht in de materie die hij moet aanbrengen bij de leerlingen en de eisen die een bedrijf
  • stelt aan (toekomstige) werknemers,
  • blijft up-to-date.

Het bedrijf        

  • krijgt beter opgeleide kandidaat-werknemers,
  • moet minder energie steken in de introductie van nieuwe werknemers,
  • investeert minder tijd in de minder gestructureerde stages (o.a. door permanente aanwezigheid van de
  • leerkracht),
  • kan werkplekleren toepassen voor introductie van nieuwe medewerkers,
  • wordt samen met de medewerkers vertrouwd met zelfevaluatie en –reflectie.